Even spieken! 2 waardevolle Buyer Persona voorbeelden

Een buyer persona is een profielschets van jouw perfecte klant. Een buyer persona bevat demografische gegevens zoals leeftijd of functie maar ook inzichten in drempels, uitdagingen en doelen. Alles met het doel om een relatie op te bouwen met jouw ideale doelgroep. Lees hierover alles in ons blog ‘wat is een persona en waarom heb je er een nodig’. 

Je stelt een buyer persona op zodat jij met jouw campagnes en content de behoeften en pijn van jouw doelgroep kan aanspreken. Maar hoe ziet een goede buyer persona er nu eigenlijk uit?

Wat willen marketing, sales en service van onze doelgroep weten?

Elke branche is anders. Elke organisatie is anders. Voor elke organisatie zijn andere variabele belangrijk. Neem dus nooit klakkeloos een buyer persona-voorbeeld over. 

Stel jezelf altijd eerst de vraag; wat zou de marketingafdeling van onze ideale klant willen weten? Wat zou sales van onze doelgroep willen weten? Wat zou onze service-afdeling van onze persona willen weten? Pas zo kan jij waardevolle inzichten in jouw buyer persona insluiten. 

In de B2C-markt is het misschien super belangrijk om te weten hoeveel kinderen jouw doelgroep heeft. In B2B is het daarentegen essentieel hoeveel werkervaring jouw ideale klant heeft. Stel je persona dan ook altijd op volgens deze 5 stappen.

Buyer Persona voorbeeld

Nu jij weet dat je een buyer persona template niet klakkeloos mag kopiëren wil jij nog steeds inspiratie. Of check hier alle veelgemaakte Buyer persona fouten. Een kijkje in de keuken bij een ander kan altijd zinvol zijn. Hieronder zie jij 2 voorbeelden van persona's in de B2B en de B2C.

Persona voorbeeld 1 - Inkoop Eddie

buyer persona voorbeeld

Inkoop Eddie is een buyer persona voorbeeld voor de B2B. Het is belangrijk om zijn verantwoordelijkheden, doelen en angsten inzichtelijk te maken. 

Persona 2 - Fashion Femke

buyer persona voorbeeld

Fashion Femke is een buyer persona voorbeeld voor de B2C. 

Inspiratie opgedaan?

Er zijn verschillende soorten persona voorbeelden. En elke voorbeeld heeft voor- en nadelen. Zolang jij jouw ideale doelgroep weet te brengen behaal jij je doel. Zelf een persona opzetten? Download ons template en ga direct aan de slag!

ONTVANG BUYER PERSONA TEMPLATE