Deze 4 soorten tools helpen je in de maakindustrie aan meer leads

Leads genereren, dat is het doel. Jij hebt inmiddels een strategie én een gedegen plan. Maar nu is het tijd voor de uitvoering. Maar hoe? Welke tools gebruik je? En, wat kun je precies met de verschillende soorten software die op de markt te vinden zijn? Welke kanalen gebruik je daarnaast online? 

De juiste tools garanderen een vliegende start als je aan de slag gaat met een nieuwe manier van werken op het gebied van marketing en sales. Het kiezen van die tools kan echter een flinke uitdaging betekenen. Door de bomen zie je immers soms het bos niet meer. Daarom geven wij je vandaag een overzicht van de must-have tools die je kunt gebruiken bij het genereren van meer leads. 

Meer over deze marketing- en sales tools vind je in de volgende hoofdstukken: 

Marketing-tools 1: bereik genereren

   Marketing-tools 2: leads genereren

Marketing-tools 3: leads warm houden

Marketing-tools 4: Meten en bijsturen

Het gevaar van diverse toolsOns advies: start eenvoudig, maar schakel snel door

1: MArketing-tools waarmee je bereik kunt genereren

Zonder bereik geen leads. En waar vind je jouw kwalitatieve B2B-doelgroep? Op LinkedIn en Google natuurlijk! 

LinkedIn - de basics

Natuurlijk heb jij een LinkedIn bedrijfspagina waar je zo nu en dan zakelijk nieuws op verspreidt. Maar je zorgt er ook voor dat je medewerkers een goed LinkedIn-profiel hebben opgebouwd. Je zou ervoor kunnen kiezen om het personeel een korte briefing of checklist te kunnen sturen voor een goed geoptimaliseerd LinkedIn profiel. 

Pro-tip: vul je featured links

Je kunt, bij je persoonlijke profiel, onder het kopje “featured” links opnemen naar iets wat jij wilt uitlichten. Waarom verwijs je hierin niet naar je blog? Of misschien een landingspagina waarop je een e-book aanbiedt? 

LinkedIn Sales Navigator

Ben je inmiddels een pro met LinkedIn? Dan is Sales Navigator voor jou misschien de next step. Met deze betaalde tool van LinkedIn kan jij… 

  • Mensen persoonlijke berichten sturen.
     Natuurlijk stuur jij niet berichten als “wil je contacten”. Ook steek jij niet in één keer van wal met je sales pitch. Je zorgt ervoor dat je iets van waarde biedt. Waarom niet weer dat linkje naar een goed blog? Of een link naar een relevant e-book? 
  • Lijsten met nieuwe leads en companies opbouwen. 
    Je kunt in LinkedIn op zoek naar mensen en bedrijven die aan jouw criteria voldoen. Niet zomaar de criteria die jij kent vanuit je gratis LinkedIn account: je kunt véél verder filteren. En deze filters opslaan: zodra er een nieuw persoon aan jouw filters voldoet, krijg je hiervan een seintje. Zo kan je dus altijd op de hoogte blijven van ontwikkelingen in jouw doelgroep. Deze nieuwe personen, die opeens voldoen aan jouw criteria, kun jij vervolgens weer een bericht sturen. 

Bloggen voor meer bereik

De beste manier om hoog in Google te komen? Goede blogberichten schrijven waar je doelgroep van smult. En hoe doe je dat? Natuurlijk: met WordPress. In de tussentijd kies jij voor het Avada template. En met een beetje maatwerk heb jij binnen enkele dagen een blog staan waar klanten op afkomen als vliegen op honing! 

Yoast voor WordPress

Gebruik je WordPress? Dan heb je toch wel de SEO-Plugin van Yoast geïnstalleerd? Hiermee kan jij je pagina’s, blogs en andere content SEO-vriendelijk maken. De gratis plugin helpt je al aardig op weg met de basis!

2: Marketing tools waarmee je leads kunt genereren

Bereik je eenmaal mensen, met bijvoorbeeld LinkedIn? Of via je blogs en hoge zoekresultaten op Google? Dan is het tijd om vanuit je traffic meer leads te genereren. Dat doe je met het opstellen van goede landingspagina’s. 

Landingspagina’s bouwen kan op meerdere manieren, en met diverse tools. Denk daarbij aan: 

  • WordPress. Laat, op basis van het Avada-thema, een mooi template in WordPress bouwen. Daarna kan jij aan de slag met landingspagina’s. 
  • Do It Yourself: ga zelf aan de slag met tools als Unbounce en Instapage
  • Ga voor het beste: Of een tip voor de echte pro’s: zorg voor een CRM of e-mail marketing tool met een landingspagina-builder: MailChimp en ActiveCampaign zijn mooie voorbeelden. Maar Hubspot is ongetwijfeld de allermooiste tool die wij kennen. 

3: Marketing tools waarmee je leads warm kunt houden 

Genereer je leads? Dan wil jij ze warm houden. Dat kan met verschillende tools

E-Mail automation

E-mail automation helpt je, door het zelf te programmeren, leads druppelsgewijs e-mails te versturen. MailChimp en ActiveCampaign zijn mooie voorbeelden. Maar Hubspot is ongetwijfeld de allermooiste tool die wij kennen. 

ReMarketing

Met ReMarketing hou jij je doelgroep aan je gebonden. Op basis van gedrag op bijvoorbeeld je website, kun jij mensen achtervolgen met jouw advertenties. Dat kan op bijvoorbeeld Socials (Facebook, Instagram, LinkedIn), Google en via beeldadvertenties die vertoond op duizenden verschillende websites (zoals nu.nl en Marktplaats). 

Hier kun je gebruik maken van de advertentieplatformen van Facebook Ads, LinkedIn Ads en Google Ads. Maar met een tools als Hubspot kan jij nóg verfijnder (en zelf) remarketing doelgroepen beheren. En zo je marketing automatiseren. 

CRM en sales tools

Natuurlijk zet je niet alleen marketing in om leads op te volgen: vooral sales moet aan de slag. Gooi ze niet in het diepe met een tsunami aan Excel-files. Ga voor een mooie sales-tool of CRM: 

  • Hubspot is de beste tool die er bestaat (onze bescheiden mening). Hoewel het aardig in de kosten kan lopen, heb je al een starter-pakket (met prima sales-tools) voor een paar tientjes per maand. 

Voordelig, snel zelf op te zetten en bijzonder functioneel: Pipedrive is wel het mooiste instapmodel.

 

4: marketing tools waarmee je kunt meten en bijsturen

Je haalt bereik en genereert daarmee ook meer leads. De leads volg je daarnaast op en houd je warm. Nu is het tijd om het rendement te meten en te optimaliseren. Hiervoor zet jij de volgende tools in: 

  • Google Analytics. De no-brainer. Het is gratis en geeft je absurd veel inzicht in bezoekersgedrag, verkeersbronnen en behaalde doelen. 
  • Is Analytics een beetje too much voor je? Of levert het juist niet alle inzichten in één oogopslag? Dan moet je toch aan een data-dashboard. Microsoft Power BI of Google Data Studio zijn hier de meest gebruikte tools. 
  • Hubspot Dashboarding. Wil jij inzicht in je marketing- en sales-resultaten? En écht 100% duidelijk inzicht in het resultaat van je marketingcampagnes, tot de laatste Euro? Dan moet je toch naar een tool waar Marketing en Sales naadloos met elkaar samenwerken. Dan heb je maar één optie: Hubspot

Data bespreken in plaats van rapporteren 

Let op: data klinkt fantastisch, maar het heeft één grote valkuil: wel rapporteren, maar geen actie ondernemen. Je beste data-tool is nog altijd je Calendar (Google of Outlook). Waarom? Omdat er vaak héél veel dashboards, data, reports en statistieken worden gedeeld, maar nauwelijks worden besproken. En pas als je ze gaat bespreken, gaat er iets magisch gebeuren: je onderneemt actie! Actie die breed is gedragen én ondersteund is met data. Hoe mooi is dat?!

 

Het gevaar van diverse tools

Digitale marketing tools bestaan in honderden smaken. Slechts een select aantal is werkelijk uniek, al kun je wel stellen dat veel tools een overlap met elkaar vertonen. Het is goed om te beginnen met tools die wat low profile zijn. Misschien zelfs een beetje voelen als  “growth hacking”. Maar naarmate je bedrijf groter en professioneler wordt, hebben al die diverse tools grote nadelen: 

De tools werken niet naadloos samen

Data die je in de ene tool opbouwt, kun je niet koppelen aan data die je met de andere tool bewerkt. Als marketing een lead genereert met Facebook, met MailChimp opwarmt en vervolgens via Pipedrive aan Sales oplevert: hoe krijg je dan nog écht inzicht in wat die eerste Facebook campagne je heeft opgeleverd? 

De tools zijn niet gebruiksvriendelijk

Meerdere mensen gebruiken verschillende tools. Als je marketing- en salesteam groeit, gaat iedereen zijn eigen gang. De ene tool is wel te gebruiken, voor de andere heb je een handleiding nodig. De inlogs die je moet onthouden, de leercurve die je door moet voor elke tool: een diversiteit aan tools is voor een groeiend team niet vol te houden. 

Waar bouwen we nu die landingspagina’s in? 

Als je MailChimp hebt voor e-mail marketing, Hubspot voor je Sales tools en Unbounce voor het maken van je landingspagina’s, dan heb je drie tools die overlap hebben: je kunt in alledrie landingspagina’s bouwen. Welke tool moet die nieuwe marketeer nu precies gebruiken?

Daar bovenop komt nog: hoe hou je de meetbaarheid in controle? Met een selectief aantal tools kun je eenvoudiger en betrouwbaarder meten. 

Ons advies: start eenvoudig, maar schakel snel door

Er is niets mis met wat proberen. Even een MailChimp account of snel een WordPress landingspagina omdat je die tool al kent? Niets mis mee. 

Maar gaat het groeien snel? Boek je snel resultaat? Of groeit je marketing- en salesteam als kool? Zorg er dan ook voor dat je wendbaar genoeg bent om over te stappen naar een alles in één tool, zoals Hubspot. Wil jij meer leren over HubSpot? Vraag dan eens een vrijblijvend consult aan. We helpen je dan direct op weg!  GRATIS HUBSPOT CONSULT

MEER LEZEN?

Wat kost online marketing?

Verbeter vandaag nog je e-mail marketing met deze 9 tips

SMART-doelen: zo stel jij ze op voor je website

Get a personal consultation

Call us today at (555) 802-1234

Aliquam dictum amet blandit efficitur.