De do's and don'ts van Inbound Marketing

De do's and don'ts van Inbound Marketing

De do's van Inbound: wat je zeker moet doen!

Samenwerken in multidisciplinaire teams

Marketing en sales (en servicemedewerkers) regelmatig bij elkaar laten komen. Zij moeten afspraken maken over inspanningen: hoeveel leads mag sales verwachten? Van welke kwaliteit? Welke opvolging wordt er van sales verwacht?

Marketing- en salesinformatie in één overzicht krijgen

Als marketing en sales één afdeling vormen, wil je alles kunnen meten: van verkeer tot verkoop en alle tussenliggende fasen. Zorg dat je weet in welke fase mensen afvallen, maar ook welke campagnes het meeste rendement opleveren.

Dit kan alleen door bezoekers, leads en klanten te volgen van begin tot eind. Hier heb je goede software voor nodig. Dit worden ook wel Closed Loop Reports genoemd.

Bepaal gezamenlijk de definities en processen

Wanneer wordt een lead opgeleverd aan sales? Wanneer is een lead kwalitatief? Wanneer is een klant een klant? Bepaal samen de definities, zodat je samen kunt werken aan optimale commerciële processen.

Je klant tot de diepste vezel kennen

Groeibedrijven weten het allemaal. Je klant écht kennen is essentieel voor effectieve marketing en sales. Ken je klant tot zijn diepste vezel.En blijf met hem in dialoog om hem steeds beter te begrijpen en te blijven begrijpen.

Download Template Persona

De don'ts: wat je zeker moet laten

Gokken en gissen

Probeer zo min mogelijk aannames te maken. Voor je buyer persona en buyer journey doe je marktonderzoek bij je doelgroep. In je marketingbeleid maak je optimalisatieslagen op basis van data.

Grootste plannen voor langetermijn

Inbound marketing kan én moet stap voor stap. Doe niet te lang onderzoek, maar leer gewoon heel snel jouw doelgroep kennen door het te gaan doen! Start vandaag met het opstellen van een strategie, en morgen met de uitvoer daarvan? Klopt je strategie net niet? Dan schaven we die bij? Had je meer leads verwacht? Dan leren we, en doen we het de volgende keer beter! De tijd van SWOT's en DESTEP-analyses is écht al lang voorbij. 

Over jezelf praten

Praat niet over jezelf, maar over wat je kunt doen voor je klant. Niet verkopen zolang de klant nog aan het oriënteren is of zich bewust wordt van een uitdaging. Help gewoon door hem de informatie te bieden waar hij op dat moment behoefte aan heeft.

Werken in silo’s

Als marketing en sales op hun eigen eiland blijven werken, wordt het nooit één commercieel proces. Marketing kan zijn rol niet pakken, en dus geen gekwalificeerde leads opleveren, en sales kan de opvolging niet goed doen. Zo blijft de marktpotentie onbenut!

Download eBook: Inbound Marketing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief