I’d like to learn more about Campaign Creators!

leestijd

Hoe zet ik een Inbound Campagne op? 

De definitie van een inbound campagne is inmiddels bekend. Maar hoe zet je zo'n campagne op? Dat doe je met de volgende 5 stappen: 

Stap 1: bepalen strategische keuzes

Bepalen doelgroep

De eerste stap is het bepalen van je doelgroep. Wie is precies je communciatiedoelgroep? Heb je dit niet helder voor ogen? Begin dan met het opstellen van een Buyer Persona: een ijkpersoon van jouw ideale klant!

DOWNLOAD BUYER PERSONA TEMPLATE→

Bepalen van de targets

Welke doelen wil jij behalen met jouw online campagnes? Het is een essentiële stap naar jouw inbound succes. Het doel dat jij wilt behalen hangt eigenlijk altijd af van je sales funnel. Maar belangrijker nog: het bepaalt ook de uitvoer van je campagnes! 

De vraag is: welk doel streef jij na? Wil je meer verkeer? Meer leads? Beter gekwalificeerde leads (MQL of SQL) of juist meer kansen en klanten? 

Probeer daarna je doelen zo SMART mogelijk te definieren: 

  • Specifiek: bepaal precies wat je wilt hebben en waar dit aan voldoet. Wil je meer Sales Qualified Leads? Bepaal dan, samen met marketing en sales, waar zo’n lead aan moet voldoen. 
  • Meetbaar: stel een meetbaar doel op. Oftewel: stel jezelf de vraag hoe je jouw succes gaat rapporteren. 
  • Acceptabel: wees niet té ambitieus, maar zeker niet te voorzichtig. Stel een doelstelling die acceptabel is voor marketing, sales én het management. 
  • Realistisch: stel jezelf wel een realistisch doel. Er is niets zo teleurstellend als nooit je doelen behalen. 
  • Tijdsgebonden: bepaal voor wanneer je dit doel bereikt wilt hebben. 

Stap 2: bepalen van je “content offer”

Stap 2 is het bepalen van je content offer. Oftewel: met welke A-kwaliteit content ga jij leads of traffic genereren? 

Dit kan van alles zijn, denk daarbij aan:  

  • Webinar
  • Infographic
  • Podcast
  • Ebook of Whitepaper
  • Video series

Maar wat staat er in dit content offer?

Veel belangrijker is de inhoud in dit content offer. Wat ga je jouw doelgroep precies aanbieden? Dat is natuurlijk afhankelijk van de Buyer's Journey: de fasen van het orientatieproces van jouw doelgroep en de bijbehorende informatiebehoefte. 

Maar als basis kan je daarbij je geformuleerde doelstelling gebruiken: 

  • Wil jij meer verkeer naar je website? Zet dan vooral in op content rondom de ‘Awareness-fase’ in de Buyer’s Journey van jou Buyer Persona. 
  • Wil jij meer leads of beter gekwalificeerde leads? Dan zet je over het algemeen in op de ‘consideration-fase’. 
  • Wil je meer kansen en klanten? Dan zet je in op de vragen die jouw Persona heeft in de ‘decision-fase’. 

DOWNLOAD BUYER'S JOURNEY TEMPLATE→

Stap 3: bepaal een conversiepad

Een Conversion Path is eigenlijk een aantal voorgekookte stappen die jouw doelgroep doorloopt als ze jouw Content Offer willen downloaden. Een content path bestaat over het algemeen uit: 

  • Call-to-action (CTA)
    Dit is letterlijk jouw aanroep tot actie. Waarmee spreek je jouw doelgroep aan? Bepaal dit eerst.

  • Landingspagina
    Een landingspagina is een pagina waarop men landt als ze jouw content offer willen downloaden. Deze pagina heeft dus in ieder geval een formulier en overtuigd de bezoeker van het downloaden van jouw content offer.

  • Bedankpagina
    De bedankpagina ziet jouw doelgroep als ze iets bij je hebben gedownloadt. Hier plaats je natuurlijk een link naar jouw content offer. Maar je kunt nog meer vertellen. Bijvoorbeeld gerelateerde blogberichten, of Call to Actions naar andere content offers.

  • Bedankmail
    Als jouw content offer is gedownload, stuur je deze persoon natuurlijk je content offer via e-mail toe. 

Stap 4: genereer bereik en verkeer voor meer leads

Als jouw landingspagina staat en men jouw contentoffer kan downloaden, wil je natuurlijk zo veel leads als mogelijk. Het is tijd om aan je traffic te werken! 

Je Call to Action op bestaande blogs en pagina’s
Je website bestaat nu al een tijd en genereert natuurlijk traffic. Misschien kan je (een deel) van deze traffic gebruiken met jouw Call to Action? Plaats je ontwikkelde Call to Action op relevante pagina’s met veel bezoekers, en je genereert je eerste leads gratis! 

Traffic via Social Media
Behalve je website, heb je ook volgers op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter. Ten minste, daar gaan we van uit. Met publicatie op social media kan je jouw content een aardige boost geven. Dit op verschillende manieren

    • Door het plaatsen van een update op je persoonlijke of zakelijke profielen. 
    • Push campagnes: door het plaatsen van een advertentie en deze te richten aan mensen die jou niet kennen (met zogenaamde “push campagnes”). 
    • ReMarketing: door het plaatsen van een advertentie en deze te richten aan mensen die eerder op jouw site zijn geweest of in jouw database zitten (“ReMarketing”). 

Hoger in zoekmachines
Het mooiste middel is gevonden worden in Google. Waarom? Omdat de vindbaarheid dan niet afhankelijk is van het plaatsen van jouw advertentie of update, maar afhankelijk is van het moment dat een relevante zoekopdracht door jouw doelgroep wordt gebruikt. Of korter: als je vindbaar bent ik Google, ben je op het juiste moment relevant!

Binnen Google heb je ook verschillende manieren om vindbaar te zijn: 

  • SEO / in de gratis resultaten. Dit doe je het beste door heel vaak (en over langere periode) relevante content op je website te plaatsen.
  • Google Ads: de betaalde resultaten. Hiervoor betaal je per klik. Je kunt relatief eenvoudig en snel hoog in Google ADs komen, zolang je bereid bent te betalen. En soms flink te betalen. 

E-mail marketing
Natuurlijk heb je ook al een hele database van e-mailadressen in je bezig. Je kunt jouw content offer aanbieden aan jouw e-maildatabase: 

  • In een nieuwsbrief, eenmalig verzonden aan een relevante segment e-mailadressen.
  • Je content offer verwerken in een bestaande automatische e-mailflow (die aan je doelgroep wordt verzonden op basis van vertoond gedrag). 

Display advertsing en video
Je kent het vast wel: beeldadvertenties op nu.nl of Marktplaats of advertenties op Youtube (“Skip this add”). 

Deze advertenties worden ‘Display advertenties’ genoemd. Ze worden voornamelijk ingekocht via het netwerk van Google (Google Display Network) of via affiliate marketing. Je kunt mensen binnen deze netwerken targeten op basis van interesses van een persoon of eerder vertoond gedrag van een persoon. 

Zo weet Google heel goed in welke onderwerpen iemand geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld koopintentie, media die vaak bekeken worden of zoekopdrachten die eerder in Google ingegeven zijn. Mensen met bepaalde interesses kan jij bereiken via het netwerk van Google. 

INFOGRAPHIC - WELK MIDDEL ZET IK IN?

Stap 5: Lead nurturing

Als je met jouw content offer, het juiste content path je doelgroep hebt bereikt, genereer je leads. Deze leads wil je kwalificeren en bij kwalificatie ook als klant verwelkomen. Dit doe je met “Lead Nurturing”. Je leads op precies het juiste moment de juiste informatie geven. 

Lead nurturing werkt het beste volgens de inbound principes: 

  • De juiste informatie
  • Bij de juiste persoon
  • Op het juiste moment

Ga dus niet je leads SPAM’en met alle informatie die hebt. Bepaal volgens de Buyer’s Journey welke informatie jouw doelgroep nodig heeft, en geef ze dat. Niet meer, niet minder. 

Geschikte middelen die jij kunt toepassen om jouw lead warm te houden zijn natuurlijk e-mailmarketing en ReMarketing. Maar er is één middel dat te vaak vergeten wordt: 

Sales is het meest vergeten nurturing-middel

Sales, zeker in combinatie met goede lead scoring, is een krachtig middel om je klant persoonlijk te benaderen. En niet per se om jouw product of dienst te verkopen, maar wel om de informatiebehoefte van jouw lead 100% op maat te maken. En met tools als Hubspot is dit nog relatief goed te automatiseren ook!

DOWNLOAD E-BOOK INBOUND MARKETING→

Tags: Inbound marketing, Marketing Automation

Meer traffic, leads en omzet met Inbound Marketing

Leer zelf alles over structurele en duurzame omzetgroei in ons eBook

Inbound-Marketing