Meer leads in de maakindustrie: zo maak je binnen 5 stappen jouw marketingplan

Als bedrijf in de maakindustrie weet je dat er kansen op het gebied van digitale groei. Zo heb je bijvoorbeeld deze drie strategieën voor meer leads en omzet in de maakindustrie bekeken en weet je voor welke strategie je wilt gaan. Maar wat dan nu? Hoe ga je deze strategische keuze ook goed uitvoeren? Dat kan met een marketingplan in 5 stappen!

Als je een gedegen marketingstrategie uitwerkt tot een meetbaar plan kun je pas echt aan de slag met het binnenhalen van meer leads. Als de leads converteren ga je het zien in de omzet, daarom wil je echt goed van start gaan. In deze blog is dan ook uiteengezet welke 5 stappen je helpen bij het opstellen van het marketingplan, te weten: 

  1. Stap 1: Bepaal je marketing- en salesdoelstellingen
  2. Stap 2: Breng de stakeholders in kaart
  3. Stap 3: Bepaal de processen
  4. Stap 4: Bepaal de tools en software
  5. Stap 5: Een voorstel voor een eerste campagne

Stap 1: Bepaal je marketing- en salesdoelstellingen

De tijd dat marketing en sales twee onafhankelijke werkgebieden waren, ligt inmiddels ver achter ons. Marketing en sales werken steeds meer samen richting één gezamenlijk doel: meer omzet. Je plan omvat dus drie soorten doelstellingen: 

  • Gezamenlijke marketing- en salesdoelstellingen:  
    • Omzetstijging
    • Gemiddelde Customer Lifetime Value
    • Aantal nieuwe klanten

  • Specifieke sales-doelstellingen, bijvoorbeeld:
    • Aantal uitgebrachte offertes 
    • Aantal nieuwe klanten
    • Gemiddelde orderwaarde

  • Specifieke marketingdoelstellingen, zoals: 
    • Traffic op de website
    • Aantal leads
    • Aantal gekwalificeerde leads (Marketing of Sales Qualified Leads)

De doelstellingen die jij kiest, zijn natuurlijk afhankelijk van jouw situatie. Maar, je formuleert de doelstellingen in jouw plan hoe dan ook op een SMART-methode: 

  • Specifiek: Gaat het om totale omzet? Nieuwe omzet? Omzet bij nieuwe klanten? 
  • Meetbaar: Hoeveel omzetgroei wil je realiseren? 
  • Acceptabel: Heb jij de middelen en tools in handen om deze doelen te realiseren? 
  • Realistisch: Zijn de doelstellingen haalbaar? 
  • Tijdsgebonden: Geef je doelstelling een deadline. 

Een voorbeeld van een omzetdoelstelling is bijvoorbeeld: 

  • We willen de totale omzet met 15% laten groeien over dit boekjaar ten opzichte van vorig boekjaar. 

marketingplan 5 stappen maakindustrie conversie partners

Stap 2: Breng de stakeholders in kaart

Doelen behalen in jouw bedrijf betekent waarschijnlijk samenwerken. Marketing en sales moeten samenwerken om de commerciële doelen te behalen. Daarom zorg je ervoor dat je deze samenwerking goed kadert. Dat begint met het bepalen van het omschrijven van de rollen binnen het team. Daarbij omschrijf je de volgende rollen: 

  • Marketing- en salesmedewerkers. 
  • Marketing- en salesmanagers. 
  • Managementteam of directie. 
  • Externe partners, zoals je marketingbureau of CRM-specialist. 

Per rol breng je het volgende in kaart: 

  • De taken en doelen die ze hebben. 
  • De verantwoordelijkheden die ze hebben. 
  • De verwachtingen die jij van ze hebt. 

Stap 3: Bepaal de marketing- en salesprocessen

In een marketing- en salesuitvoering zijn er weinig zaken zo belangrijk als goede processen. Een goed proces heeft meerdere voordelen: men weet hoe we samenwerken en een proces kunnen we optimaliseren met goede evaluatiemomenten. Zo maak je niet alleen je marketing en sales voorspelbaar, maar ook elk kwartaal een beetje beter. 

Dan vraag je je ongetwijfeld af welke processen er dan specifiek vastgelegd worden.  

Evaluatie en rapportage van je marketing- en saleswerkzaamheden

Bepaal wat je wilt rapporteren, aan wie en hoe vaak. Hier heb je het dus over dashboards en rapportages. 

Daarnaast bepaal je hoe vaak en met wie de rapportages besproken worden. Onze ervaring: alleen rapporteren heeft op lange termijn geen zin. Je moet statistieken en rapportages bespreken om er acties uit te halen. Hoe vaak bespreek je welke rapportages? En met wie? Dat leg je vast in een goed marketingplan! 

Over het algemeen werkt deze structuur voor ons het best: 

  • Wekelijks: Tactisch overleg. Wat staat er voor deze week op de planning? Wat hebben we van elkaar nodig. Dit gebeurt vaak in teamverband: het marketingteam en salesteam redden dit onafhankelijk van elkaar. 
  • Maandelijks: Operationeel overleg. Hoe gaat de samenwerking? Wat zijn de resultaten geweest? Vaak heb je het hier over de marketing en sales funnel: hoeveel leads genereren we en hoeveel zit nog in de pipeline?  
  • Per kwartaal: Managementoverleg. Wat zijn de resultaten geweest? Hier heb je het vaak over rendement: omzet en ROI zijn veelbesproken KPI’s. 

Marketing en sales alignment

Het belangrijkste onderdeel van je marketing- en sales alignment is het bepalen van de definities en de bijkomende verantwoordelijkheden. De funnel ziet er over het algemeen zo uit: 

Marketing Funnel marketingplan

Binnen deze funnel is het belangrijk om bepaalde zaken te bepalen: 

  • Definities: Wanneer is iemand een lead? Of juist een Marketing Qualified Lead (MQL)? Hoe meet je dat eigenlijk? 
  • Overdracht: Hoe werken marketing en sales samen? Wanneer wordt een lead overgedragen aan sales? Op welke manier? 
  • Hoe ga je de funnel rapporteren? 

Hoe ziet een goed marketingproces eruit? 

Hoe zorgt marketing voor traffic? En voor meer en betere leads? Dat is een vraag die je moet waarborgen in een goed marketingproces. Maak met je team afspraken over contentproductie en promotie van deze content. 

Een goed marketingproces heeft bij ons de volgende stappen: 

  1. Het ontwikkelen van een marketingactieplan.
  2. De presentatie van dit plan aan het team.
  3. Contentproductie: het schrijven van blogs en andere informatiebronnen die de campagne ondersteunen. 
  4. Het ontwikkelen van een offer: Dit is een aanbieding waarop bezoekers happen, zodat ze een lead worden. Dit kan bijvoorbeeld een samenvatting zijn van alle content uit stap 3 in de vorm van een webinar, ebook of infographic. 
  5. De promotie van de gemaakte content: Hierbij zet je sociale media, online advertenties, en e-mail in om de content en het offer te promoten.  
  6. Evaluatie en rapportage: Meten blijft weten. Data verzamelen gaat steeds makkelijker maar het inzichtelijk maken van data kan een uitdaging blijven. De juiste data op het juiste moment met de juiste interpretatie helpt bij het sturen van nieuwe campagnes waardoor stap 1 voor de volgende campagne stukken makkelijker gaat. 

Grafisch gezien ziet dat er als volgt uit: 

Marketingplan processen digitale marketing

Salesprocessen

Hoe gaat de salesafdeling er vervolgens voor zorgen dat de leads ook daadwerkelijk klanten worden? Dit wordt ook veelal gedaan via een gestructureerd sales-proces. Meer hierover in dit blog: wat is een goed B2B salesproces? Ook dit zou je kunt vastleggen in je marketingplan. In veel bedrijven zien we dit echter vastgelegd in een apart sales-plan. 

Stap 4: Bepaal de tools en software die je gaat gebruiken bij jouw marketing- en salestaken

Inmiddels weet je welke doelen je wilt bereiken en het wordt duidelijk hoe je daar naartoe gaat werken. Een belangrijke stap die volgt is de selectie van marketingsoftware, tools, CRM-systemen en digitale kanalen waarop je jouw uitingen gaat plaatsen. Er zijn hier ontzettend  veel opties, dus neemt gerust contact met ons op voor persoonlijk advies. Laten we de soorten tools eens nader bekijken. 

  • Customer relationship management pakket (CRM) en sales-software worden gebruikt om klantgegevens te tracken. Hubspot is uitgebreid softwarepakket dat hier bij uitstek voor geschikt is. 
  • Projectmanagementtools: Hoe ga je jouw projecte managen? Trello, Monday of de Service Hub van Hubspot kunnen je hier enorm bij helpen. 
  • Website en het contentmanagementsysteem (CMS): Hoe ga je jouw website beheren? Denk hierbij aan een tool als WordPress. Houd er rekening mee dat je in ieder geval een website wilt met een blog en dat je de mogelijkheid hebt om goede landingspagina’s te bouwen. WordPress is hier over het algemeen de beste optie, eventueel aangevuld met andere extensies. Daarnaast kun je ook weer Hubspot gebruiken voor een aparte blog-pagina of je landingspagina’s. 
  • Online marketingkanalen: Google, social media (niet-betaald), Social Advertising, Search Engine Advertising (SEA) en Display Advertising zijn vaak gekozen opties. Ga je wat meer richting de marketingstrategie Account Based Marketing? Dan is LinkedIn sales navigator een mooie aanvulling. 
  • E-mail marketing en automatisering gebruik je om leads op te volgen en warm te houden. MailChimp is een veelgebruikte tool, maar wederom Hubspot zou je hier ook kunnen helpen. 
  • Meetbaarheid en dashboarding: hier gebruik je in ieder geval Google Analytics, eventueel aangevuld met een goed CRM (zoals Hubspot) of business intelligence tools (Power BI of Google Data Studio bijvoorbeeld).

Wil jij meer weten over Hubspot? Wij bieden je graag een volledig gratis Hubspot consult aan!GRATIS HUBSPOT CONSULT

Stap 5: Een voorstel voor een eerste marketingcampagne

Heb je de kaders bepaald in stap 1 tot en met 4? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Uit het marketingproces dat je in stap 3 hebt omschreven weet je dat het begint met een periodiek actieplan.  Het is nu tijd om hieraan te beginnen. 

Hierbij bepaal je: 

  • Het marketingdoel: Waar in de funnel wil jij impact maken? 
  • De content: Welke content wil je produceren om deze doelstellingen te realiseren? 
    • Welke blogs ga jij ontwikkelen om bereik te genereren? 
    • Welk aanbod wil je doen om leads te genereren? Bijvoorbeeld een webinar of een ebook? 
  • Promotie: Hoe ga jij jouw content promoten? Omschrijf welke marketingkanalen jij gaat inzetten, en bij voorkeur ook hoe: 
    • Google Ads
    • Google Organisch (SEO)
    • Youtube
    • Display Ads
    • Social Organic
    • Social Groepen (bijvoorbeeld op LinkedIn)
    • Sales Navigator (om Sales ook zijn eigen leads te laten vinden) 
    • Social Ads
    • E-Mail marketing
    • … 
  • Evaluatie en rapportage: welke informatie ga jij rapporteren en aan wie? 

Na deze stappen kan je aan de slag met je contentproductie waarbij je blogs en een contentoffer zal produceren. Hierbij worden ook landingpagina's gemaakt en social media posts ontwikkeld.  Ga jij ook aan de slag met een marketingplan en kies je daarbij voor de Inbound Marketingstrategie? Download dan eens ons e-book waarin we je nog verder op gang helpen. Of neem vrijblijvend contact met ons op indien je meer informatie zoekt.HUBSPOT DEMO AANVRAGEN

MEER LEZEN?

Deze 4 soorten tools helpen je in de maakindustrie aan meer leads

Dit is hét stappenplan voor een goede data-analyse van jouw B2B-marketing

5 Tips voor een betere data analyse en marketing optimalisatie in B2B marketing

Get a personal consultation

Call us today at (555) 802-1234

Aliquam dictum amet blandit efficitur.