met deze structuele werkwijze ga jij voor meer leads in de maakindustrie

juni 18, 2021

Leads genereren, dat is het doel. Inmiddels heb je ook een strategie én een gedegen plan ontwikkeld. Nu is het tijd voor de uitvoering. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat je jouw plan uitvoert op een manier waarmee succes geboekt wordt? 

Het antwoord: structuur! 

In dit artikel gaan we graag in op de basis van een goede structuur. Daarbij zullen we stilstaan bij de volgende punten: De grootste voordelen van een structurele werkwijze

Wat is een structurele marketingaanpak?

Stap 1: analyse en plan ontwikkelen

Stap 2: presenteer je campagneplan

Stap 3:  ontwikkel de content

Stap 4: zorg voor een content offer

Stap 5: promoot de content

Stap 6: rond de campagnes af

Hoe jij vandaag start met structurele online marketing

De grootste voordelen van een structurele werkwijze

Werken met een vaste structuur kent enorm veel voordelen. De grootste voordelen zijn: 

  • Structuren kun je optimaliseren
    Een goede marketinguitvoer begint met een structuur die iedereen snapt. Op basis van een goed stappenplan kan jij achteraf evalueren of deze stappen je tot jouw doel hebben geleid. Zo niet? Zoek dan naar de valkuilen en drempels en pas je werkwijze  hierop aan.
  • Dankzij structuren werk je beter samen

    Door het toepassen van een structuur, snappen mensen ook waarom en wanneer ze aan de slag moeten. Het maakt samenwerken veel voorspelbaarder, eenvoudiger en (nog belangrijk) de uitkomsten véél beter!
  • Met een structuur werk je met focus

    Door te werken aan structuur, focus je. Komt er werk tussendoor wat niet binnen de structuur valt? Of waarmee jij je planning zo moet omgooien dat je hele structurele werkwijze omvalt? Dan weet je: dit werk past niet meer in jouw plannen en moet naar beneden op jouw prioriteitenlijst.

Wat is een structurele marketingaanpak? 

Elke vaste periode, neem bijvoorbeeld een kwartaal, wil je een nieuwe campagne ontwikkelen. Een campagne die blijvend leads en omzet genereert is natuurlijk het doel.

Maar wat is een campagne eigenlijk?

Jij wilt, als marketeer, structureel bijdragen aan het genereren van leads. Dat doe jij natuurlijk door het ontwikkelen van campagnes. Elke campagne bestaat uit een reeks van middelen, denk daarbij aan:

  • Zoekmachine marketing, zowel organisch als betaald
  • Social media marketing, ook betaald en organisch
  • E-mailmarketing en automation
  • Content, zoals blogs en landing pages

Elke campagne leidt tot structureel succes

Door ieder kwartaal een campagne te lanceren, werk jij structureel aan het groeiend aantal leads van jouw onderneming. 

Een structurele marketingaanpak bestaat uit een aantal stappen: 

 

Stap 1: De analyse en het plan ontwikkelen

Waar staan we nu? Wat zijn de resultaten geweest van de vorige campagne? En wat zijn de resultaten op doorloop vanuit nog oudere campagnes? 

Anderzijds vraag je je ook af waar de organisatie behoefte aan heeft: wat voor type leads hebben we de komende 3 maanden behoefte aan? 

Dit kun je niet alleen: hier heb je marketing, sales én de directie voor nodig. Op basis van deze evaluatie maak je een plan voor een kwartaal: 

  • Welke content ga je ontwikkelen? 
  • Welk offer biedt je aan, zodat anonieme bezoekers kunnen converteren tot lead? Denk daarbij aan ebooks, whitepapers of webinars. 
  • Hoe ga je deze content promoten? Socials? E-mail? Zoekmachine marketing? Hoe ga je jouw gemaakte content verspreiden? 

Stap 2: presenteer je campagneplan

Als je stap 1 afgerond hebt, presenteer je jouw campagneplan inclusief deadlines en verwachten van anderen aan jouw team. Wie moet er bijdragen aan contentproductie? En wie aan de promotie? Deel dit plan vooraf met ze. 

Stap 3:  ontwikkel de content

Nu is het tijd om de content te schrijven. De blogs en andere content die je publiceert verspreid je natuurlijk direct via berichten op social media. 

Stap 4: zorg voor een content offer

De reeks blogberichten en andere content die je schrijft, worden uiteindelijk gebundeld. Met deze bundel kun jij een ebook of webinar maken, die mensen via jouw website kunnen aanvragen. Zo kan jij dus leads genereren! 

Als je content offer af is, zorg je natuurlijk voor een super heldere landingspagina en geautomatiseerde follow up van de inschrijvingen. 

Stap 5: promoot de content

Zodra je blogberichten (stap 3) en je offer (stap 4) klaarstaat, ga je promoten. De meest ingezette kanalen zijn: 

  • Google, zowel betaald als organisch. 
  • Social, reguliere posts, maar ook via adverteren. 
  • E-Mail marketing
  • Display marketing (beeldadvertenties die je ziet op bijvoorbeeld nu.nl)

Maar denk daarbij ook aan sales en de rol die zij kunnen pakken: 

  • Content verspreiden binnen hun eigen netwerk, via persoonlijke e-mails of LinkedIn berichten bijvoorbeeld. 
  • Verspreiden via social media groepen waarin sales actief is. 
  • Via LinkedIn Sales Navigator leads zoeken en de content naartoe sturen. 

Stap 6: rond de campagnes af

Je campagnes staan en zijn gepromoot. Nu is het tijd om je campagnes af te ronden. Hierbij onderneem je de volgende stappen: 

  • Alle content nalopen: werkt het allemaal? Is het goed gepubliceerd? Meetbaar? SEO-proof? En commercieel verantwoord? 
  • Rapporteren: wat heeft deze campagne opgebracht? 

Hoe jij vandaag start met structurele online marketing

Klinkt het allemaal wat veel? Complex? En zie je er tegenop? 

Zonde! 

Je kunt beter gewoon beginnen. Met stil zitten, twijfelen en afwachten is nog nooit één goede lead gegenereerd. Dus plan vandaag nog een gesprek in met sales, het marketingteam en de directie en bedenk 4 tot 6 blogberichten die jij deze maand ga schrijven. En daarna: aan de slag! Fantastisch toch?Download ons eBook 'Inbound Marketing in 5 stappen'

 

 

 

 

 

 

 

 

MEER LEZEN?

5 eigenschappen van bedrijven die succesvol Inbound Marketing inzetten

Hoe zet ik een Inbound Campagne op? 

Welke software is essentieel voor succes met leadgeneratie?

Get a personal consultation

Call us today at (555) 802-1234

Aliquam dictum amet blandit efficitur.