I’d like to learn more about Campaign Creators!

leestijd

Maak je eigen buyer persona met onze template [5 stappen]

In ons vorige artikel Wat is een buyer persona? En waarom heb je die nodig? ben je alles te weten gekomen over het nut van een buyer persona. Maar hoe maak je nu een goede persona voor jouw bedrijf?

Wij hebben een buyer persona template voor jou gemaakt. Zo heb je alle informatie over jouw persona gestructureerd in een overzicht.

Heb je meerder segmenten binnen je doelgroep? Dan heb je meerdere persona's nodig. Begin bij de persona van de doelgroep die jij het liefst zou willen bereiken.

Stap 1: Welke informatie wil jij van jouw persona weten?

Wil jij écht succesvol zijn met het centraal stellen van jouw klant? Vraag jezelf dan eerst af: wat wil ik eigenlijk allemaal weten van mijn ideale klant?

Brainstormen helpt hierbij. Het liefst met iemand van marketing, iemand van sales en iemand die de dienst verleent aan de klant. Je moet alle customer facing employees vertegenwoordigen in deze brainstorm. Met één doel: de belangrijkste informatie over jouw persona achterhalen.

Wacht nog even met invullen. Dat wil je namelijk doen op basis van marktonderzoek. Niet op basis van je eigen aannames.

Stap 2: Verzamel informatie van jouw persona

Verzamel alle informatie die je kunt vinden over je doelgroep. Raadpleeg je statistieken, doe research en neem interviews en/of enquêtes af. De sterkste persona’s zijn gebaseerd op feiten. Niet op aannames.

Enkele bronnen die jij kunt raadplegen:

  • De afdeling sales en/of after-sales. Zij spreken dagelijks met je klanten.
  • Je klantendatabase (CRM). Analyseer en rapporteer.
  • Klanten. 90% van hun kenmerken zou moeten aansluiten op je persona.
  • Google Analytics. Via welke zoektermen komen mensen op je website?
  • Loop de markt op, ga de stad in, naar de bioscoop of naar een beurs. Zoek jouw doelgroep en praat met hen.

Stap 3: Schets een karakter

Begin met het schetsen van een persoon die binnen jouw doelgroep valt. De volgende vragen kunnen je daarbij te helpen:

  • Van welke sekse is jouw persona?
  • Wat is de naam van jouw persona?
  • Wat voor werk doet hij/zij?
  • Wat is ongeveer de leeftijd?
  • Hoe is de thuissituatie van jouw persona? Kinderen? Getrouwd? Koopwoning? Autobezitter?
  • Wat zijn zijn/haar hobby’s?
  • Welke opleiding / welk opleidingsniveau heeft hij/zij afgerond?
  • Wat zijn belangrijke karaktereigenschappen van jouw persona?

Zo kun je misschien zelf nog wel een aantal vragen opstellen die relevant zijn voor jouw doelgroep.

Stap 4: Maak je persona compleet

Breid je persona uit met informatie over zijn/haar doelen, gewoontes, wensen, verlangens, angsten en frustraties. In dit voorbeeld maken we een persona voor iemand een regenjas zoekt in een webshop.

Doelen en wensen

  • Welk doel heeft jouw persona?
    In dit geval: een regenjas kopen.
  • Wat is de motivatie van jouw persona om zijn of haar doel te bereiken? Dus wat wil de klant ervaren naast het doen van de aankoop?
    Iemand die op zoek is naar een regenjas wil waarschijnlijk graag droog blijven als het regent.
  • Wat zijn de wensen van de persona bij het product?
    Een regenjas moet in elk geval waterdicht zijn, winddicht en niet te warm.
    Afhankelijk van het karakter, de leeftijd en het geslacht van je persona kan uiterlijk ook een belangrijke factor zijn.

Angsten, frustraties en belemmeringen

  • Wat zijn de angsten van je persona bij het behalen van de doelen?
    Toch nog nat worden? Te veel geld uitgeven aan een product dat niet werkt? Het product niet meer kunnen retourneren?
  • Wat zijn de mogelijke frustraties die de persona zal ervaren?
    Denk aan lange laadtijd van pagina’s, geen informatie over verzendkosten of het product wordt niet goed toegevoegd aan het winkelmandje.
  • Wat belemmert jouw persona bij het behalen van de doelen?
    Het zou kunnen dat de website vastloopt, of dat de gekozen maat niet beschikbaar is

Communicatie

  • Op welke manier communiceert jouw persona het liefst?
    Telefonisch, per e-mail, via een chat of via social?
  • Welke beleving verwacht hij/zij tijdens het aankoopproces?
    Verwacht hij/zij advies over de kleur en maat van de regenjas? Hoe deze regenjas anderen bevalt? (reviews) Handige extra artikelen? (regenbroek, schoenhoezen etc.)
  • Hoe wordt hij/zij begeleid?
    Is alle benodigde informatie duidelijk weergegeven? Weet je persona waar hij/zij aan toe is op het moment van de aankoop? Verzendkosten, retourmogelijkheden, verzendopties etc.?
  • Kan de gebruiker keuzes filteren?
    Kan hij/zij filteren op relevante mogelijkheden, zoals kleur, maat, materiaal en prijs?
  • Bied je de relevante informatie in elke stap?
    In de eerste fase is bijvoorbeeld het uiterlijk van de regenjas het belangrijkst en misschien de prijs. Vervolgens wil de persona weten hoe waterdicht de jas is en of deze wel comfortabel zit. Ten slotte wil hij/zij weten of de regenjas direct verkrijgbaar is en of hij nog te retourneren is.

Stap 5: Maak je persona visueel

Als je alle bovenstaande vragen hebt beantwoord, kun je dit in een visueel profiel verwerken. Voeg hier ook een foto van je persona aan toe om het extra persoonlijk te maken. Gebruik van quotes is ook een manier om je persona realistischer te maken.

Je kunt ook een standaard template gebruiken en deze op A3-formaat printen. Vul de vlakken met post-its waarop de kenmerken van jouw persona staan. Hang de persona op in het kantoor en scherp deze continu aan met nieuwe gegevens en inzichten.

Download onze template en maak je eigen persona

Met deze template lever jij een volwaardige persona op. Compleet met demografische gegevens, angsten en frustraties, doelen en ambities en motivaties en drijfveren.

Ga direct aan de slag!

Tags: Online Marketing, Marketing Automation

Meer traffic, leads en omzet met Inbound Marketing

Leer zelf alles over structurele en duurzame omzetgroei in ons eBook

Inbound-Marketing