Sneller groeien? Volg deze 6 lessen van snelgroeiende bedrijven

Steeds meer bedrijven passen inbound marketing toe om snel, structureel en schaalbaar te groeien. Terecht, zo merken we in de praktijk. Met de inbound methode werk je namelijk aan blijvend succes. En omdat je inspanningen niet toenemen (je marketeer blijft 40 uur per week werken), maar de campagnes wel resultaat blijven opleveren, groei je op een schaalbare wijze. Maar, inbound marketing alleen is niet voldoende om snel te groeien. De lessen die wij hebben geleerd van onze snelst groeiende klanten sommen we hieronder voor je op!

1. Leg je groeiplannen vast

Een doel zonder een plan is slechts een droom. Werk je plan uit: leg je doelstellingen vast en bepaal wat de essentiële ingrediënten zijn van je groeistrategie. 

Wist je dat 77% van de FD Gazellen (de snelst groeiende bedrijven van Nederland) de groei-ambities en -plannen heeft vastgelegd? Een goed businessplan is dus essentieel. En dit hoeft niet per definitie een langdradig stuk te zijn met een uitzonderlijk uitvoerige marktanalyse, SWOT-analyse en dergelijke, maar leg in ieder geval je doelstellingen vast, zorg voor 100% inzicht in jouw eigen doelgroep (met bijvoorbeeld een Buyer Persona) en hun oriëntatieproces. Maak voor jezelf tevens duidelijk wat je gaat doen om klanten te vinden én te behouden. 

2. Wees flexibel in de uitvoering

Het is inmiddels een tijd terug, maar er was ooit een tijd zonder internet. Destijds was strategische marketing veel meer dan vandaag gebaseerd op een vastgesteld plan. Een advertentie in een krant of commercial op TV: dat was niet voordelig. En niet eenvoudig aan te passen. Daar moest je over nagedacht hebben. 

Vandaag de dag is daar enigszins verandering in gekomen. Voor €5 per dag kan je adverteren op Facebook, Google of LinkedIn. Voor een paar honderd euro kan je al een website hebben, die je vervolgens snel en makkelijk aan kunt passen. En als blijkt dat initieel gekozen middelen niet het beoogde doel behalen: dan kan je overmorgen bij sturen. Real Life, op basis van data.

Dat betekent wat voor de ondernemer: er is een mogelijkheid op flexibiliteit in de uitvoering. Je strategie ligt misschien voor een langere termijn vast, maar je uitvoering doe je steeds vaker op basis van wekelijkse evaluaties. Elke week nieuwe experimenten, bijsturen op basis van resultaten en nieuwe (kleine) campagnes lanceren.

Gebruik hierbij vooral de agile gedachtengoed: bepaal hoeveel resources je hebt (bijvoorbeeld 40 uur per week) en wat je kunt opleveren in die 40 uur. Je kiest dan datgene dat de meeste impact op de business maakt, zet dit live en gaat weer door. Als het nog niet perfect is: geen probleem! Zolang het beter is dan de vorige situatie, mag het online.

3. Standaardiseer je processen

Opschalen is een lastige opgave indien jouw bedrijf enkel van jou of een handjevol harde werkers afhankelijk is. Heb jij de ambitie om door te groeien naar een personeelsbestand van tien, honderd of misschien wel duizend man? Dan kun je niet telkens het wiel opnieuw blijven uitvinden, je zult moeten standaardiseren. 

Let op, dit hoeft niet te betekenen dat je enkel en alleen op herhalende basis exact dezelfde dienstverlening aanbiedt. Vooral bij kennisintensieve bedrijven is de uitkomst vaak geheel anders en gepersonaliseerd. Maar, het inbound proces kan bij iedere klant praktisch hetzelfde of zeer vergelijkbaar zijn. 

Checklisten, projectmanagement-software, duidelijke stappenplannen, protocollen, productized diensten, uitgedachte werkprocessen: het helpt je allemaal om elke klant op dezelfde wijze van dienst te zijn.

4. Zoek de juiste klant

Zijn je processen op orde? Ga dan op zoek naar klanten die daarbij passen. En wijk daar niet vanaf! Een klant die vraagt om een uniek proces? Die weerhoudt jou ervan om te groeien. En moet je soms durven afslaan. Wordt geen manusje van alles maar ga op zoek naar dé perfecte klant voor jouw dienstverlening. 

Ook dit doe je procesmatig: door het opzetten van een marketing- en salesfunnel.

5. Maak de juiste mensen verantwoordelijk

Je zorgt er eerst voor dat je processen op orde zijn en daarna vind je daar de juiste klanten bij. Nu gaat je omzet langzaam maar zeker groeien. Dit is hét moment om eindelijk op te schalen en nieuw personeel aan te nemen. De nieuwe personeelsleden kunnen vervolgens de uitvoering van de dienstverlening uitvoeren.

De belangrijkste tip: maak hen verantwoordelijk voor het proces, of een deel daarvan. Meet vervolgens in hoeverre hun werk leidt tot resultaat. Bijvoorbeeld klanttevredenheid van tevredenheid bij het doorlopen van (een deel van) een standaard proces. Dit heeft enkele grote voordelen: 

  • Als je weet hoe goed iemand zijn werk doet, kun je zo bepalen of iemand zijn werk goed uitvoert. 
  • Als je iemand duidelijke taken en verantwoordelijkheden geeft, zorgt dat er voor dat ze meer richting en werkvreugde krijgen. 
  • Maar het belangrijkste: door duidelijke taken en verantwoordelijkheden gaan werknemers “eigenaar” worden van het proces. En zo dus het proces steeds weer verbeteren.

Zo krijg jij, dankzij je goed presterende medewerkers, een steeds gezonder bedrijf. 

6. Optimaliseer met technologie

Zijn je processen uitgedacht, gaat er omzet doorheen en kan jouw personeel de uitvoering beter dan jezelf? Dan is het tijd om je bedrijf te optimaliseren met technologie. Je kunt handmatig, repeterend werk uitbesteden aan software. 

Een tool als Hubspot helpt je hierbij: het automatiseert, standaardiseert en rapporteert je kritieke bedrijfsprocessen: marketing, sales en operations.

7. Concluderend: geef bedrijfsgroei richting en processen structuur

Als je weet waar je met jouw onderneming naartoe wilt werk je dat uit in structurele werkwijzen en processen. Je operationele processen, maar ook je marketing en sales. Op het moment dat dit staat, kun je het personeel je processen toevertrouwen en stukje bij beetje optimaliseren en automatiseren. 

Door daar de juiste klanten aan toe te voegen, en je personeel verantwoordelijk te maken voor (delen van) je proces, kun je verrassend snel groeien. 

Ook groei realiseren middels inbound marketing? Download dan ons e-book: Wat is inbound marketing? En leer alle kennis die je nodig hebt! Of, neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek, en maak direct een vliegende start!

lees meer

Gerelateerde berichten