Wanneer is mijn organisatie klaar voor Inbound Marketing?

Wanneer is mijn organisatie klaar voor Inbound Marketing?

Met Inbound Marketing kies je voor de toekomst van het bedrijf en voor langdurige relaties met klanten die verder gaan dan enkel de overeenkomst bij een verkoop. Jij wil écht verandering teweegbrengen, je wil structurele groei en een betere relatie met je stakeholders.  De consument is de afgelopen jaren sterk veranderd. Jij weet dat Inbound Marketing je daarbij kan helpen. Maar, hoe ga je van start en wanneer is jouw bedrijf er klaar voor?

Wat Inbound Marketing jouw bedrijf kan opleveren? Dat lees je in onze blog: Wat levert Inbound Marketing jouw bedrijf eigenlijk op?’ Zeker van je zaak en klaar voor de start? Mooi! 

Van alle aspecten die voorbij komen is jouw ambitie het belangrijkst. De ambitie om te groeien, de ambitie om continuïteit na te streven en de ambitie om te leren. Laten we eens kijken wat ervoor nodig is om Inbound Marketing te implementeren.


Tool: Is mijn organisatie klaar voor Inbound Marketing?

Of inbound marketing bij jouw organisatie past?
Ontdek in slechts 2 minuten of er een match is en ontvang direct een uitgebreide rapportage!

Tool: Past inbound bij mij?


Inbound Marketing vereist tijd en aandacht

Eén grondstof lijkt meer waard te zijn dan de liquide middelen op de bedrijfsrekening: tijd. Hoewel voor ieder budget een Inbound oplossing te vinden is, kan dat niet gezegd worden van iedere mate van tijd. Inbound Marketing vereist aandacht, precisie en kennis. Van marketing, sales maar ook van het management.

Dan heb je wel de meest elegante, intelligente en efficiënte manier van marketing te pakken waarmee je meer resultaten boekt dan met menig andere strategie. Het is keihard werken maar dat moet je organisatie wel aan kunnen. 

Hoeveel tijd moet de marketingafdeling dan investeren?

Een inbound campagne kost een marketeer snel zo’n 20 a 30 uur, hierbij wordt gewerkt aan:

  • De Buyer Persona (wie is mijn doelgroep en welke behoefte hebben ze?)
  • Onderzoek naar de Customer Journey
  • Het ontwikkelen van waardevolle content
  • Het beheren van de marketing automation
  • Het beheren van de promotiekanalen
  • Monitoring en optimalisatie

Geen marketeers
Heb jij geen marketeers in dienst? Investeer dan eerst in één middel of kanaal. En doe dat goed. Wanneer je hier rendement uit haalt kan je altijd nog opschalen. Inbound marketing volledig uitbesteden? Dat kan. Zoek dan een partner die strategisch maar ook operationeel kan bijdragen!

Klein marketingteam
Met een klein marketingteam bestaat de kans dat ze druk zijn met alle andere 'reguliere' werkzaamheden. Grote kans dat ze niet in staat zijn om een Inbound Campagne uit te werken. Ga op zoek naar een partner die past bij jou behoefte. Die jou ondersteunt bij hetgeen je zelf niet kunt doen, zodat je kunt focussen op wat je wel zelf wil doen!

Groot marketingteam
Heb je een groot marketingteam waarbij vijf man volledig op ‘online ads’ zitten, maar groeien de kosten daarbij sneller dan de omzet? Dan gaat Inbound Marketing veel rendement opleveren. Jij hebt genoeg mankracht, en dus de tijd voor Inbound Marketing. Ga op zoek naar een partner die jou strategisch kan begeleiden. 

Wil jij meer over Inbound Marketing weten? Download dan ons e-book: hoe start ik met Inbound Marketing.

Download eBook: Inbound Marketing

Mijn marketingteam kan dus aan de slag, hoe zit dat met mijn salesteam?

Bij 95% van onze klanten speelt sales een cruciale rol bij het succes van Inbound Marketing. Inbound marketing zorgt voor een intensieve samenwerking tussen sales en marketing. 

‘Inbound sales’ draait het om het benaderen van de juiste prospect op het juiste moment. Dus pas op het moment dat marketing de lead heeft opgewarmd tot prospects met iemand van sales willen spreken! Zodat sales met maximaal efficiëntie prospects kan closen.

Geen salesteam
Heb je geen salesteam? Marketing beschikt vaak over te weinig expertise en middelen om warme prospects te converteren. Kan jij als ondernemer inspringen op sales? Dan kan jij met beperkte inspanningen inspringen op de gegenereerde leads door marketing.

Er zijn natuurlijk succesverhalen dat inbound marketing succesvol wordt ingezet zonder tussenkomst van sales. Denk hierbij aan e-commerce ondernemingen. 

Klein salesteam
Heb je een klein salesteam? Mooi! Door een structurele stroom aan ‘Qualified Leads’ schiet het succespercentage van het salesteam omhoog. In plaats van het achterna rennen van koude leads, weet iedereen van de salesafdeling precies waar potentiële klanten zitten en welke behoefte ze hebben op het moment van benaderen.

Groot salesteam
Het opzetten van een inbound strategie is niet goedkoop. Hoe meer medewerkers kunnen profiteren hoe beter. Strategie, uitvoer en software verdien je dus sneller terug. 

Heb jij de ambitie om te groeien?

Heb jij de ambitie om te groeien? Wil jij structureel aan leads en omzet werken? Grote kans dat jij met de juiste partner en begeleiding klaar bent voor Inbound Marketing. 

Toch nog zeker weten of jij klaar bent voor Inbound Marketing? Ontdek in slechts 2 minuten of er een match is en ontvang direct een uitgebreide rapportage!

Tool: Past inbound bij mij?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief