Inbound Marketing succesvol inzetten? Voldoet jouw organisatie aan deze 3 voorwaarden?

Jij wilt écht verandering teweegbrengen. Stuctureel meer traffic, leads én omzet genereren. Leads waar sales op kan scoren. Jij wilt dat marketing voor eens en voor altijd toegevoegde waarde bewijst? En niet langer gezien wordt als kostenpost? 

Inbound marketing is het antwoord. 

Maar is jouw organisatie daar eigenlijk wel klaar voor? 

Tool: Past inbound bij mij?


Eis 1: er is ambitie en geloof dat marketing en sales groei kunnen realiseren

Marketing en Sales moeten samen werken. Waar marketing verantwoordelijk is voor traffic en leads, zou Sales deze leads op een structurele manier moeten opvolgen. Deze reeks aan gebeurtenissen staan niet los van elkaar. Volledige samenwerking van Marketing en Sales is essentieel voor Inbound-succes. 

Maar gelukkig is er bij jouw bedrijf een grenzeloze ambitie. En de wil om met marketing en sales gezamenlijk succes na te streven! We geloven er in, dus investeren er in! 

Eis 2: marketing, sales en management maken tijd vrij

Er is maar één grondstof meer waard dan geld: tijd! 

Hoewel voor ieder budget een Inbound oplossing te vinden is, kan dat niet gezegd worden van iedere mate van tijd. Inbound Marketing vereist aandacht, precisie en kennis. Van marketing, sales maar ook van het management.

Dan heb je wel de meest elegante, intelligente en efficiënte manier van marketing te pakken waarmee je meer resultaten boekt dan met menig andere strategie. Het is keihard werken maar dat moet je organisatie wel aan kunnen. 

Hoeveel tijd moet de marketingafdeling investeren?

Een inbound campagne kost een marketeer snel zo’n 20 a 30 uur, hierbij wordt gewerkt aan:

  • De Buyer Persona (wie is mijn doelgroep en welke behoefte hebben ze?)
  • Onderzoek naar de Customer Journey
  • Het ontwikkelen van waardevolle content
  • Het beheren van de marketing automation
  • Het beheren van de promotiekanalen
  • Monitoring en optimalisatie

Help! Wij hebben helemaal geen marketeers!

Heb jij geen marketeers in dienst? Geen probleem. Ook je sales-mensen, management of operationele team kan bijdragen aan de marketing. Een beetje marketeer zou iedereen moeten zijn. Dat geldt overigens voor commercie in brede zin.

Wijs één iemand aan die verantwoordelijk is voor Marketing. Zorg er voor dat die tijd krijgt, gretig is en fouten mag maken. Dat is alvast een goed begin! 

Wil jij meer over Inbound Marketing weten? Download dan ons e-book: hoe start ik met Inbound Marketing.

eBook: Wat is Inbound Marketing?

Oke, marketing is gedekt. Hoe zit dat dan met sales? 

Bij 95% van onze klanten speelt sales een cruciale rol bij het succes van Inbound Marketing. Inbound marketing zorgt voor een intensieve samenwerking tussen sales en marketing. 

‘Inbound sales’ draait het om het benaderen van de juiste prospect op het juiste moment, met de juiste oplossing. Marketing leidt je prospects dus op, totdat ze graag met Sales willen praten.

En vanuit die rol wordt Sales ook eenvoudiger. Het gaat niet om verkopen. Het gaat om de juiste aanbieding doen, op het juiste moment. Dat kan ook zonder formeel sales-team, salesprocessen of tools. Inbound gaat veel meer om de mindset. 

Eis 3: je doelgroep orienteert zich op een aankoop

Hoe vaak heb jij nagedacht en informatie gezocht over een pak hagelslag? Een doos wattenstaafjes? Of een liter benzine? 

Precies! Als je je niet orienteert op een aankoop, heeft Inbound Marketing weinig zin. Het gaat er juist om dat je, tijdens het orientatieproces, de juiste informatie biedt en van daaruit een goede relatie opbouwt. Zonder orientatieproces krijg je deze kans té weinig. 

Heb jij de ambitie om te groeien?

Heb jij de ambitie om te groeien? Wil jij structureel aan leads en omzet werken? Grote kans dat jij met de juiste partner en begeleiding klaar bent voor Inbound Marketing. 

Toch nog zeker weten of jij klaar bent voor Inbound Marketing? Ontdek in slechts 2 minuten of er een match is en ontvang direct een uitgebreide rapportage!

Tool: Past inbound bij mij?