Wat is leadgeneratie?

lead generatie

november 27, 2020

Als marketeer wil je een betrouwbare stroom aan potentieel nieuwe klanten creëren. Je wil de verkoopafdeling op de hoogte stellen van kansen. En nog mooier: je wil dat nieuwe deals geclosed worden na uitvoering van een succesvolle marketingcampagne. Maar, die nieuwe klanten, waar haal je die vandaan? Hoe overtuig je ze en wanneer noem je een potentiële klant een lead? 

  1. Wat is een lead?
  2. Veelvoorkomende misvattingen over leadgeneratie
  3. Hoe genereer je leads en welke kanalen zet ik in?
  4. Hoe overtuig ik de lead om tot aankoop over te gaan?
  5. Welke soorten leads zijn er eigenlijk?
  6. Start met leadgeneratie

 


 

Wil jij alles weten over leadgeneratie?

Alles over hoe jij leads genereerd waar sales wel blij mee gaat zijn om de Ultieme Guide voor Leadgeneratie!

START NU MET LEADGENERATIE

 


 

Wat is een lead?

We kregen onlangs de vraag: 'Leads genereren, dat is toch gewoon mensen benaderen om aan te verkopen?' Dat is niet helemaal waar. Met verschillende Inbound Marketing technieken slaag je er tegenwoordig in om potentiële klanten naar je toe te trekken zonder ze op ouderwetse manieren lastig te vallen wanneer ze niet op je zitten te wachten. Laten we eerst concretiseren wat een lead eigenlijk is:

  • Een lead is (nog) geen klant! Een lead is iemand in jouw doelgroep die interesse heeft in jouw product of dienst. Pas na een aankoop wordt een lead een klant.

Leadgeneratie is vervolgens een belangrijke stap binnen je Inbound Marketing campagne. In het kort kun je stellen:

  • Leadgeneratie is het aantrekken van potentiële klanten waarna je, middels het aanbod van een content offer, gegevens (bijvoorbeeld een mailadres) van diegene verzamelt. 

Vervolgens kun je met de lead aan de slag om diegene te laten converteren waarna de lead een klant wordt. 

Veelvoorkomende misvattingen over leadgeneratie

Leadgeneratie, in de meest brede vorm van het woord, wordt soms ook gezien als acquisitie. Dat is echter een verouderd idee.

Denk eens aan het volgende: je wordt tijdens het eten thuis gebeld door een telemarketeer die jou graag wil laten weten dat hun energiemaatschappij goedkoper is dan degene die jij nu hebt. Irritant, want zodra je terugkomt bij je maaltijd is het koud en heb je nog altijd dezelfde energie maatschappij. Het is onsuccesvol en opdringerig. De volgende keer dat je het bedrijf ziet heb je daar vooral een negatieve connotatie mee. Dat kan dus beter! 

Inbound Leadgeneratie is wel:

  • Het vinden van jouw doelgroep op het juiste moment (wanneer ze naar je zoeken), op de juiste plek, met de juiste boodschap
  • Een relatie opbouwen met de lead (ook wel Lead Nurturing genoemd)
  • Inzicht verkrijgen in de wensen van de lead middels data
  • De lead zo soepel mogelijk richting een aankoop begeleiden

Inbound Leadgeneratie is dus niet:

  • Jouw doelgroep lastig vallen met marketinguitingen wanneer ze er niet op zitten te wachten
  • Koude verkoop waarbij je opdringerig overkomt
  • Met hagel schieten en iedereen benaderen die je tegenkomt
  • Op straat mensen aanspreken over jouw product 

Zie het zo: je gooit geen dynamiet in een meer hopende dat enkele vissen boven komen drijven. In plaats daarvan vis met het juiste aas in een kleine vijver, gevuld met jouw favoriete vissen die maar wat graag willen happen. 

Hoe genereer je leads en welke kanalen zet ik in?

Het genereren van leads is onderdeel van een Inbound Marketing campagne. Je stelt een plan op met heldere, meetbare doelen, je weet wat je wil verkopen en dankzij je buyers persona weet je aan wie. Je weet waar jouw doelgroep digitaal te vinden is en je weet waar ze naar zoeken op Google en op sociale media. Het is nu tijd om de leads echt te genereren. Dat doe je onder andere door:

  • Jezelf vindbaar te maken via Google en sociale media
    • Dit kan middels Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en social advertising. 
  • Het aanbieden van leuke of inspirerende content op jouw digitale kanalen. Bijvoorbeeld:
    • Jouw website
    • LinkedIn
    • Facebook
    • Instagram
    • YouTube
    • E-mail
  • Het beantwoorden van vragen van jouw doelgroep en delen van kennis middels een content offer. Je kunt bijvoorbeeld:
    • Een e-book aanbieden
    • Een checklist delen
    • Een webtool delen
    • Een whitepaper aanbieden

De lead komt dus via jouw kanalen naar jou toe waarna diegene op een zogeheten landingspagina zijn of haar mail achterlaat in ruil voor jouw content offer. Vervolgens sla je de gegevens van de lead op en creëer je meerdere contactmomenten. Wist je dat eenmaal op een landingspagina 23% van de leads hun mail achterlaat? Dit terwijl bij pop-ups waarmee je om mailgegevens vraagt dit slechts 3% is!

Hoe overtuig ik de lead om tot aankoop over te gaan?

Je hebt je lead. Nu is het tijd om de lead tijdens zijn reis tot een aankoop van jouw product te begeleiden, oftewel lead nurturing. Tijd om kennis te maken met de marketing funnel. Kort gezegd spreken we bij de marketing funnel over een proces waarin een potentiële klant, oftewel een lead, zich bevindt. 

lead generatie funnel

De awareness fase: het identificeren van een probleem.

Iedereen heeft bepaalde behoeften. Soms komt dat door een probleem waar iemand mee kampt. Ook kan het dat iemand een bepaalde wens heeft. Bedrijven springen daar op in met hun diensten en producten. Waar vraag is, is immers aanbod. Het is dus belangrijk om jouw product of dienst aan de lead te tonen wanneer diegene op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar probleem.  Op dat moment zit de lead in de awareness fase. De lead weet wel dat hij of zij iets wilt, maar nog niet precies hoe of wat.

Jij kan in deze fase de klant aanspreken op dat probleem, of de wens, en aangeven dat jij misschien wel eens de oplossing  hebt. Of misschien moet je ze er nog op wijzen dat er überhaupt een oplossing bestaat. En jij bent daar natuurlijk de juiste persoon voor!

De consideration fase: reizen door de funnel

Een stapje verder in de funnel komt de lead in de consideration fase. Hier bedenkt de klant welke partij kan helpen bij welk probleem en waarom die partij of oplossing eventueel geschikt is. Ze zoeken informatie en inspiratie. Ze oriënteren zich maar weten wel al dat ze naar alle waarschijnlijkheid ooit een besluit nemen. Het is aan jou om de lead in deze fase waardevolle content te geven en antwoorden te bieden op hun vragen. Misschien moet je ze inspireren, informeren of net even wat meer enthousiasmeren.

De decision fase: het laatste zetje voor de lead

Nog een stapje verder treffen we de decision fase. Hier neemt de klant een besluit. Het is wederom aan jou om de lead het duwtje in de juiste richting te geven. Dit doe je met waardevolle content over jouw oplossing en organisatie, kortingen, acties, informatie en goede service. De salesafdeling closed de deal en de lead is nu officieel een een betalende klant.

Welke soorten leads zijn er eigenlijk?

Waar in de funnel de lead zich bevindt bepaalt in welke lead lifecycle stage de lead zich bevindt. Toont de potentiële klant na het zien van een advertentie op Facebook interesse in jouw product en schrijft diegene zich in voor een nieuwsbrief? Dan heb je bijvoorbeeld een subscriber!

Merk je dat diegene op de website rondgekeken heeft en heeft hij of zij misschien zelfs wel een product in een winkelmandje gehad? Dan weet je dat het tijd is om actie te ondernemen, je hebt nu namelijk een sales qualified lead te pakken. Waar in de lifecycle stage een lead zich bevindt, bepaalt welke actie de beste is. Laten we de soorten leads, gevolgd door een klant, eens bekijken.

soorten leads leadgeneratie

  • Subscriber: Iemand heeft voor het eerst contact met je gehad en gegevens achtergelaten.
  • Lead: De persoon in kwestie kan benaderd worden voor meer contactmomenten.
  • Marketing Qualified Lead: Je marketeers warmen de lead op en maken deze klaar voor sales.
  • Sales Qualified Lead: Deze leads hebben een grote conversiekans, het is aan jouw sales afdeling om contact te leggen.
  • Opportunity: Er ligt nu mogelijk een deal op tafel, je hebt bijna een nieuwe klant!
  • Customer: Deal = closed. Van harte, je hebt een nieuwe klant.
  • Evangelist: De verkoop is nooit het einde. Bied service, onderhoud contact. Investeer in je relatie en misschien leveren ze nieuwe klanten aan of kopen ze vaker bij je. 

Wat heb je nodig om te beginnen met leadgeneratie?

Met leadgeneratie creëer je dus niet direct nieuwe klanten. Het is echter wel het begin van een proces waar nieuwe klanten het resultaat van zijn. Leadgeneratie is een van de belangrijkste doelen van een goede Inbound Marketing Campagne maar daar is veel knowhow voor nodig. Weet je wat je doet? Dan kun je met de juiste softwarepakketten en de juiste plannen tegenwoordig zeer effectief te werk gaan.

Data, sterke content, CRM software, jouw website en sociale media maken allemaal deel uit van leadgeneratie. Heb je daar hulp bij nodig? Weet je niet goed waar je moet beginnen en mis je misschien de technische kennis? Download dan eens onze Ultieme guide voor leadgeneratie! 

ontdek onze tips

Of neem contact met ons op. Wij helpen je graag op maat zodat ook jij binnen no-time leads aan het genereren bent!

MEER LEZEN?

Hoe remarketing bijdraagt aan meer omzet en leads

Schrijf met deze 7 stappen een blog waar wél leads uit voortkomen

Welke software is essentieel voor succes met leadgeneratie?

Get a personal consultation

Call us today at (555) 802-1234

Aliquam dictum amet blandit efficitur.