I’d like to learn more about Campaign Creators!

leestijd

Wat is leadgeneratie?

Een lead is een potentiële klant die zijn contactgegevens achterlaat voor meer informatie over jouw product, dienst of sector. Leadgeneratie is alle marketing- en salesactiviteiten die gericht zijn op het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten.

Bij sales draait het om het benaderen van de juiste prospect op het juiste moment. Niet de klant irriteren met jouw sales inspanningen, maar hem juist helpen. Maar hoe verzamel je relevante prospects die echt zitten te wachten op jouw dienst of product?

Hier komt marketing om de hoek kijken. Marketing is verantwoordelijk voor het genereren en ‘opleiden’ van leads. Zo neemt jouw salesteam alleen nog maar contact op met leads die echt op dat belletje zitten te wachten.

Hoe genereer je leads?

Potentiële klanten laten niet zomaar hun gegevens achter. Daar moet wel iets tegenover staan. Iets waar de klant (voldoende) waarde aan hecht.

Het is daarom belangrijk dat je jouw (potentiële) klant goed leert kennen. Het opstellen van een Buyer Persona helpt je daarbij. Dit is een schets van je perfecte klant: opleiding, inkomen, mediagebruik, ambities etc. Immers, als je niet weet wat de wensen en behoeften van jouw potentiële klant zijn, hoe kun je dan echt van toegevoegde waarde zijn? 

Unieke content in ruil voor contactgegevens

Een manier om leads te genereren is door jouw doelgroep een stukje unieke content aan te bieden. Denk hierbij aan een e-book, een stappenplan of en praktische template. 

Stel: jouw doelgroep blijkt bereid contactgegevens te delen in ruil voor een inspiratieboek. Dit biedt de lead toegevoegde waarde, want hij leert meer over het gewenste onderwerp. Maar dit biedt ook toegevoegde waarde voor jouw marketingteam, omdat zij nu een lead kunnen opwarmen voor sales.

Welke middelen en kanalen zet ik in?

Er zijn tig manieren en tactieken om leads te genereren. Elke business is anders. En elke doelgroep is anders. Zorg daarom dat jij precies voor ogen hebt wat jouw Buyer Persona triggert. Stel jezelf de volgende vragen:

    1. Waar vind ik mijn doelgroep?
    2. Waar hecht mijn doelgroep waarde aan?
      zo-maak-je-een-persona
 

1. Waar vind ik mijn doelgroep?

Niet elke doelgroep is actief op elk medium. Ga dus goed na waar jouw doelgroep zich wél bevindt. Hieronder enkele voorbeelden.

Sociale media

Vrijwel alle Nederlanders zitten op sociale media. Sociale media bezoekers zijn op zoek naar leuke, interessante of leerzame content. Iets wat jij jouw doelgroep kan bieden. Sociale media is dan ook bijzonder geschikt voor het genereren van leads.

Sociale media bezoekers zijn in de regel nog niet klaar om belangrijke, complexere beslissingen te nemen. Probeer ze eens te prikkelen met een interessant template of een e-book. Zodra de contactgegevens binnen zijn kun je ze opwarmen tot de gewenste actie. Bijvoorbeeld een aankoop of dienstverlening. 

Maar welke platformen kun je daarvoor gebruiken? 
    • LinkedIn wordt vaak bezocht door professionals en perfect voor informatie over bedrijfsprocessen. Dit is waarschijnlijk niet de juiste plek voor stelletjes die op zoek zijn naar een aannemer.
    • Facebook is het grootste sociale media platform van Nederland. Maar voor hoe lang nog? De jongere generatie laat Facebook steeds vaker links liggen. Dus misschien leent Facebook zich minder goed voor het promoten van een open dag voor de hogeschool. Wel kan het goed werken om hier mensen bewust te maken over duurzaam wonen.
    • Instagram wordt steeds populairder. Visuele en kwalitatieve content is key. Ideaal voor het promoten van een inspiratieboek van een architect.
    • YouTube heeft gebruikers van jong tot oud en kent veel mogelijkheden. Van inspireren tot informeren. Het creëren van goede videocontent kan alleen duur en tijdrovend zijn. Als startende organisatie is het dus misschien niet handig om hier je webinar te promoten.

Google

Anders dan sociale media, surf je op Google niet totdat je iets interessant tegenkomt. Bezoekers zijn op zoek naar concrete informatie, zoals een dienst, product of bedrijf.

Deze bezoekers hebben dan ook al een bepaalde zoekintentie. Iets waar jij slim gebruik van kunt maken. Wanneer deze bezoeker bij jou op de website komt, zal hij of zij niet direct een offerte opvragen. Hij kent je nog nauwelijks. En zal ook zeker jouw concurrenten bekijken. 

Biedt daarom iets vrijblijvends en informatiefs aan in ruil voor zijn contactgegevens. Start met een webinar of whitepaper. Dan heb je in ieder geval de eerste contactgegevens. Als een lead binnen jouw Buyer Persona past, kun je die altijd later nog een concreter aanbod doen. 

E-mail

Soms hoef je niet eens zo ver te zoeken naar leads. Misschien bouw jij al jarenlang een database op met (oud) klanten. In dat geval weet je zeker dat deze groep een match is met jouw organisatie. De kans is groot dat zij ook een match voor jouw net gelanceerde nieuwe dienst of product. 

Voordat je hen benadert met jouw nieuwe dienst, leer je hen eerst wat de voordelen zijn om de volgende stap te zetten. Zo kunnen ze rustig aan het idee wennen en is de kans groter dat ze straks alsnog toehappen.

 

INFOGRAPHIC - WELK MIDDEL ZET IK IN?

 

Waar hecht jouw doelgroep waarde aan?

Enkele veelgebruikte maar waardevolle middelen zijn: 

E-books

Met een e-book kun je een onderwerp uitgebreid toelichten. Zo leert jouw doelgroep echt meer van een onderwerp. En dus van de relevantie van jouw dienst of product.

Templates

Een template helpt jouw doelgroep zelf actief aan de slag te gaan met de materie. Check bijvoorbeeld onze Buyer Persona template en start direct met het in kaart brengen van jouw doelgroep. 

Workshops en webinars

Een vrijblijvende workshop of webinar is een perfecte manier om actief in contact te komen met jouw doelgroep. Bespreek en help ze met vragen die ze hebben. Wedden dat ze vervolgvragen ook aan jou stellen!

Jij merkt nu ook direct wie wel en niet een match is met jouw bedrijf.

Giveaways

Geef een klein stukje van je product of dienst gratis weg. Bijvoorbeeld een demo, een sample of proefles.  Als dit hen bevalt en ze merken dat het hen echt helpt, komen ze terug voor meer! 

Leadgeneratie tools

Je weet nu waar je jouw doelgroep moet zoeken en waarmee je hen kunt triggeren. Maar weet je ook hoe jij de ingezamelde contactgegevens registreert? En hieruit echt nuttige conclusies kunt trekken?

De techniek die je hiervoor gebruikt moet in staat zijn de contactgegevens op te slaan en de door jouw beloofde content kunnen leveren.

Een Customer Relationship Management (CRM) Systeem heeft uitgebreide mogelijkheden om klanten te beheren. Maar hoe knoop je hier alle contactmomenten aan elkaar voordat ze klant worden? 

E-mail software biedt mogelijkheden om nieuwsbrieven te sturen en e-mailflows te starten. Maar deze software alleen heeft vaak niet genoeg functionaliteiten om alle contactinformatie op te slaan.

Daar komt Marketing Automation om de hoek kijken. Dat biedt al deze functionaliteiten wel en meer. Marketing Automation Software helpt jou met het opslaan én het benaderen van jouw leads. Er zijn veel verschillende Marketing Automation systemen zoals HubSpot en ActiveCampaign. Maar wat is marketing automation precies en hoe kies je een pakket dat bij jou past?

Van leads naar klanten met lead nurturing

Verzamelen van contactgegevens is de eerste stap. Maar hoe warm je koude leads op tot warme contacten? En hoe forceer je dat eerste persoonlijke contactmoment?

Lead nurturing is het opbouwen van een relatie met je leads totdat ze klaar zijn om ze over te dragen aan sales. Alle middelen, kanalen en communicatie die marketing inzet om een lead op te warmen valt onder lead nurturing.

Direct zelf aan de slag met leadgeneratie? Download dan nu ons Buyer Persona template en breng jouw doelgroep tot leven. 

DOWNLOAD BUYER PERSONA TEMPLATE→

 

Tags: Inbound marketing

Meer traffic, leads en omzet met Inbound Marketing

Leer zelf alles over structurele en duurzame omzetgroei in ons eBook

Inbound-Marketing