Wat levert Inbound Marketing jouw bedrijf eigenlijk op?

Wat levert Inbound Marketing jouw bedrijf eigenlijk op?

Inbound marketing is razend populair, en terecht zo blijkt uit vele cases. Meerdere bedrijven zien na implementatie van Inbound Marketing een omzetgroei van 20%! Daarnaast weet HubSpot (de Amerikaanse grondlegger van inbound marketing) dankzij uitgebreid onderzoek te vertellen dat de kosten van inbound leads gemiddeld 61% lager liggen dan de kosten van outbound leads. Interessant, maar wat is het precies, en wat levert het jou nu eigenlijk op?

Misschien ben je als marketeer of ondernemer onbewust meer bekend met Outbound- en Inbound Marketing dan je denkt. Outbound Marketing is immers gebaseerd op klassieke push-marketing, oftewel marketing waarbij jouw communicatie vooral richting de klant gaat. Denk dan aan marketing middels de oude media zoals reclamefolders, billboards, reclames op de radio en televisiespotjes.

Inbound Marketing ken je misschien meer als pull-marketing, oftewel marketing waarmee je de klanten naar je toe trekt. Je schreeuwt niet zo hard je kunt kortingen en acties richting de consument maar je bouwt langdurige relaties op door de consument waardevolle content, inspiratie of entertainment te bieden. De doelgroep zoekt dus actief naar je en dat levert ongekende kansen, en leads die makkelijk converteren, op!

De noodzaak van de Inbound Marketing-revolutie in jouw bedrijf

In 2009 omschreven Brian Halligan (CEO en mede-oprichter van Hubspot) en Dharmesh Shah (CTO en mede-oprichter van Hubspot) in hun boek ‘’Inbound Marketing’’ al dat een revolutie gaande is. Inmiddels is de revolutie volwassen geworden en is het marketinglandschap onomkeerbaar veranderd.

De consument leeft steeds meer digitaal en is steeds meer in staat om outbound marketing te negeren, zo worden reclamefolders direct weggegooid, worden advertenties op YouTube geblokkeerd met adblockers en filtert het brein ieder billboard vakkundig weg terwijl we over de snelweg naar huis kachelen. Daarnaast kijken steeds minder doelgroepen televisie waardoor tv-reclames door on demand-mogelijkheden niet bij de consument aankomen en jazeker, dat geldt voor radio dankzij Spotify eveneens.

De consument wil niet platgegooid worden met reclameleuzen, ze willen entertainment en ze willen zich aansluiten bij transparantie, betrouwbare bedrijven die dezelfde waarden en normen nastreven als zij. Dát doe je met Inbound Marketing.

Behaalde resultaten met behulp van Inbound Marketing

Bedrijven die waarde aan het leven van de consument toevoegen met bijvoorbeeld leerzame blogs, leuke video’s, inspirerende social media-posts of entertainende apps, zien gemiddeld:

  • 100% groei in websitebezoekers
  • 61% lagere kosten bij het genereren van leads
  • Een stijging van 120% in conversiepercentages

Daarnaast geven 67% van de business-to-business bedrijven aan dat inbound marketing hun belangrijkste focus heeft binnen alle marketinginspanningen. Als je Inbound Marketing goed inzet, kun je met hetzelfde budget wel 300% meer leads genereren dan met traditionele methodes. 

Maar hoe komt het dat Inbound Marketing zo succesvol is?

Zoals gezegd wordt de consument in toenemende mate veeleisender. Iedereen heeft tegenwoordig een persoonlijk filter waar Outbound Marketing niet doorheen komt, jouw boodschap overbrengen moet dus subtieler, eleganter en intelligenter. Inbound Marketing heeft daarom een aantal belangrijke pijlers die het succes garanderen, te weten:

  1. Een authentieke klantfocus 
  2. Up To Date-inzicht in jouw doelgroep vormgegeven door een ‘’Buyer Persona’’
  3. Het aanbieden van waardevolle content
  4. Een perfecte meetbaarheid (de statistische analyses achter Inbound Marketing zijn een wetenschap op zich geworden en inzichten in de verzamelde data kan jouw bedrijf efficiënt verder helpen)
  5. Doelgerichte campagnes (geen bijvangst in het net maar precies de klanten die jij wil leren kennen, Inbound Marketing is te vergelijken met een scalpel tegenover de mokerhamer van Outbound Marketing)
  6. Een unieke samenwerking tussen marketing en sales

Dus waar kun je met Inbound Marketing op rekenen?

Wanneer je kiest voor Inbound Marketing, kies je voor de toekomst van het bedrijf. Je bouwt langdurige relaties met klanten omdat je ze echt waarde biedt, of ze entertaint of inspireert. Je filtert jouw doelgroep op een ongekend efficiënte wijze uit de zee die het digitale landschap heet, je kunt alles meten omdat je precies de data verzamelt die je nodig hebt en je weet precies wanneer een potentiële klant klaar is om een deal met je te sluiten. Authentieke relaties en ongekende inzichten.

Wij hielpen tientallen bedrijven met het opzetten van een Inbound Marketing-strategie. Zo groeide familiebedrijf Knipping binnen 2 jaar met 20%! Hoe? Dat lees je hier

Benieuwd wat Inbound Marketing voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je bij iedere stap richting een succesvolle strategie en een zorgeloze uitvoering! 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief