Dit zijn de 6 grootste voordelen van inbound marketing

Inbound marketing is populair: 70% van alle marketeers is actief bezig met een vorm van inbound marketing (bijvoorbeeld met Hubspot). En terecht! Zo blijkt inbound marketing tot veel resultaat te leiden.

Dat inbound marketing populair is blijkt wel uit de groeicijfers van Hubspot. Maar, aan welk resultaat moet je dan denken? Onder andere het volgende:

  • Inbound marketeers realiseren gemiddeld 20% omzetgroei
  • Inbound marketing levert doorgaans een positieve ROI op volgens ruim 83% van alle inbound marketeers
  • Marketeers realiseren 10 keer meer leads via inbound marketing dan via traditionele outbound marketing
  • 61% lagere kosten per lead worden gerealiseerd na ongeveer een half jaar
  • Een verdubbeling van het conversieratio 

Interessante getallen, nietwaar? Maar slechts het resultaat van de juiste acties. Jouw acties. Maar wat brengt inbound marketing jou als marketeer, waardoor je zo succesvol kan zijn? Inbound marketing brengt over het algemeen 6 grote voordelen:

  • Je pakt marketing op vanuit een vast proces en werkwijze
  • De klant staat eindelijk centraal
  • Marketing en Sales vormen niet langer twee eilanden
  • Betere inzichten met Closed-Loop reporting
  • Inbound marketing leidt tot structureel leads en omzet
  • Je bent in staat een grotere doelgroep te bereiken én te beïnvloeden

1. Je pakt marketing op vanuit een vast proces en werkwijze

Inbound marketing is niet zomaar iets. Het is een gestructureerde aanpak om leads en omzet te genereren. Of, in hippe termen: je zet een marketingfunnel op. 

Een marketingfunnel heeft het voordeel dat het meetbaar en gestructureerd is. Dat betekent dat je het kunt optimaliseren. Meestal is de marketing- en sales-funnel als volgt: 

Werkt de conversie van traffic naar lead niet goed? Denk dan eens goed na: hoe verleid je anonieme bezoekers om te converteren naar lead? Wellicht moet je wat aanpassen in je Call to Actions of in je aanbod? 

Het voordeel van de funnel is dat je hem op elke moment kunt analyseren en optimaliseren. Prik hiervoor vast momenten: bijvoorbeeld elke maand met je marketing- en salesteam en elk kwartaal met het management tpeream. Zo ben je in staat om structureel bij te dragen aan het succes van de campagnes. 

2. De klant staat eindelijk centraal

Met inbound marketing help je met waardevolle informatie een klant naar een onderneming toe te laten komen. Deze informatie, of content, is vaak gericht op een specifieke doelgroep. Hiervoor creëer je een Buyer Persona

De content die je aanbiedt sluit aan bij de Buyer’s Journey: het oriëntatieproces van jouw ideale klant. Zo weet je dat je relevant bent. 

Wil je jouw ideale klant (persona) de ideale content op het juiste moment (het oriëntatieproces) aanbieden? En hiermee een waardevolle relatie met jouw prospect opbouwen? Relevanter dan jouw concurrent? Dan móét je 100% klantgericht denken. 

En dit klantgericht denken helpt je organisatie verder: productontwikkeling, sales, after-sales: iedereen heeft baat bij jouw nieuwe obsessieve drang naar klantgericht denken. 

3. Marketing en Sales vormen niet langer twee eilanden

Inbound marketing gaat om het optimaliseren van marketing én sales. Waar marketing vroeger verantwoordelijk was voor merkbekendheid en -imago, is met de komst van online direct marketing deze rol verschoven. We zijn opeens verantwoordelijk voor het genereren van kwalitatieve leads. 

Maar ook sales wordt beïnvloed door online: leads die marketing genereert zijn eenvoudiger te valideren. Sales is met online middelen eenvoudiger te automatiseren. Maar ook te rapporteren. Bovendien heeft sales niet meer de essentiële kennis voor een aankoopbeslissing: die kennis ligt dankzij internet al lang bij de doelgroep voordat ze sales spreken. 

Deze veranderende rol van marketing en sales, maar ook de nieuwe technieken die online brengt, zorgt ervoor dat marketing en sales veel beter moeten samenwerken. 

Inbound marketing zorgt voor deze betere samenwerking tussen Marketing en sales dankzij: 

  • Samen af te spreken welke verantwoordelijkheden Marketing en sales hebben. 
  • Samenwerken in één online tool voor Marketing en sales. Daarin is leadoverdracht te automatiseren, leads zijn beter te kwalificeren en de gezamenlijke inspanningen zijn eenvoudiger te rapporteren. 
  • Door gezamenlijke targets af te spreken en hier stap voor stap naartoe te werken. 

4. Betere inzichten met Closed-Loop reporting

Met inbound marketing werken marketing en sales dus samen vanuit één centraal pakket. Als een lead wordt gegenereerd, weet de software welke campagne deze lead heeft opgeleverd. En wat de contactpersoon vervolgens online heeft gedaan. 

Door ook sales te laten werken in dit pakket, is bij te hoe sales deze lead heeft bewerkt, welke leads uiteindelijk omzet opleveren en natuurlijk: vanuit welke campagnes deze omzet dan weer geboekt zijn. 

Dit closed loop reporting is essentieel: je wilt natuurlijk niet dat marketing alleen verantwoordelijk is voor leads, en sales voor leadopvolging. Beide moeten gedeelde verantwoordelijkheden zijn, waardoor beide ook streven naar één doel: meer omzet!

5. Inbound marketing leidt tot structureel leads en omzet

Stel: je hebt een sportclub. De oriëntatie van jouw ideale klant begint vaak met informatie over afvallen. Hoe val ik af? Hoe blijf ik op gewicht? Hoe werk ik structureel aan mijn gezondheid? Op het moment dat de doelgroep zoekt naar deze informatie op Google, komt jouw prospect in aanraking met jouw website, die natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten staat. 

Dit is een voorbeeld van user-centric marketing. Je bent relevant op het moment dat jouw doelgroep naar deze informatie zoekt. 

Dit betekent dat de informatie over afvallen - die dus op jouw website staat - altijd relevant is. Of iemand nu, over een week, een maand of een jaar informatie zoekt over afvallen en op gewicht blijven: jouw website geeft deze informatie zonder extra investeringen. 

Dat betekent dat je structureel kan werken aan meer content. De content over afslanken staat hoog in Google, nu is het misschien tijd om meer te schrijven over sporten: welke sport moet ik kiezen om af te vallen? Wat is het verschil tussen kracht- en conditietraining? Welke sporten hou ik wél vol? Blogs die jij kunt schrijven, die weer hoog in Google kunnen komen. 

Terwijl jij werkt aan nieuwe titels, staat de “oude informatie” (over bijvoorbeeld afvallen) nog altijd bovenaan in Google. En levert nog altijd leads op. Oftewel: elke nieuwe content waar jij aan werkt, zal blijvend resultaat opleveren. 

Grafisch gezien bouw je dus elk kwartaal aan nieuwe impact: 

Terwijl je inspanning maandelijks gelijk blijft, nemen de resultaten van je inbound marketing alleen maar toe. 

6. Je bent in staat een grotere doelgroep te bereiken én te beïnvloeden

Als je nu een stadion vol mensen vraagt of ze bezig zijn met de aanschaf van een nieuwe auto, reageert ongeveer 1% tot 5% positief. Maar vraag je hetzelfde over kozijnen: dan weer ongeveer 1% tot 5%. Zelfs voor sneakers of een nieuwe salontafel geldt hetzelfde: slechts een klein deel van jouw doelgroep oriënteert zich nu op jouw producten. 

Maar dat betekent niet dat ze nu niet open staan voor informatie. Stel je verkoopt auto’s: misschien is het dan wel interessant om ondernemers te vertellen over de fiscale voordelen van een nieuwe auto? Of gezinnen die in verwachting zijn te vertellen over de kindvriendelijkste auto’s? Of, als je kozijnen verkoopt, waarom vertel je dan niet wat meer over isoleren en het tegengaan van tocht? 

  • In de Decision-fase bevindt zich ongeveer 5% van jouw doelgroep. Zij zoeken nú naar een geschikte leverancier. “Kunststof kozijnen leverancier Amsterdam” zou een zoekwoord kunnen zijn waar ze naar zoeken.
  • In de Consideration-fase bevindt zich ongeveer 30% van jouw doelgroep. Zij zijn verschillende oplossingen voor hun probleem aan het afwegen. “Kunststof versus houten kozijnen” is een voorbeeld van een zoekterm waar men op zoekt. 
  • In de Awareness-fase bevindt zich ongeveer 65% van jouw doelgroep.. Zij oriënteren zich niet op oplossingen, maar zoeken wel naar symptomen. Bijvoorbeeld “tocht in mijn woning” of “hoe vaak moet ik kozijnen verven?”. 

Met inbound marketing maak je relevante content, voor de juiste doelgroep, geschikt voor het juiste moment. Er komt dus een moment waarop jouw marketing zich eerder op het oriëntatieproces gaat richten. En dat betekent een grotere doelgroep voor jouw onderneming, die je in hun oriëntatieproces kunt sturen. 

Dus waar kun je met inbound marketing op rekenen?

Wanneer je kiest voor inbound marketing, kies je voor de toekomst van het bedrijf. Je bouwt langdurige relaties met klanten omdat je ze echt waarde biedt, of ze entertaint of inspireert. Je filtert jouw doelgroep op een ongekend efficiënte wijze uit de zee die het digitale landschap heet, je kunt alles meten omdat je precies de data verzamelt die je nodig hebt en je weet precies wanneer een potentiële klant klaar is om een deal met je te sluiten. Authentieke relaties en ongekende inzichten.

Wij hielpen tientallen bedrijven met het opzetten van een inbound marketing-strategie. Zo groeide familiebedrijf Knipping binnen 2 jaar met 20%! Hoe? Dat lees je hier

Benieuwd wat Inbound marketing voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je bij iedere stap richting een succesvolle strategie en een zorgeloze uitvoering! 

GRATIS HUBSPOT CONSULT